pivo, pločevinka Svet24.si

Čeha na letalo pritovorila kovček, poln ...

1748378428-saso3777-1748378397552 Svet24.si

Lastnik uspavanih psov obtožen povzročitve smrti...

gorenjka Necenzurirano

Komu se zahvalimo za to, da je čokolada Gorenjka,...

bojan pozar sr Reporter.si

Profit pretopil v luksuz: 50 kvadratov prodal ...

benjamin šeško 5 Ekipa

Premika se – Šeško dogovorjen z Leipzigom, ...

nomad viza Svet24.si

Slovenija vabi digitalne nomade in uvaja vize

letalska-nesreca, brescia Svet24.si

Foto: V letalski nesreči pri Brescii umrl ...

Novice Novo mesto

ZA VARNE IN BREZSKRBNE POČITNIŠKE POTI – nasveti AMZS

Piše: AMZS

Čas objave:
25.07.2025 12:41

Potovalne in prometne informacije – za lažje načrtovanje poti

Pred odhodom na pot je zelo pomembno njeno načrtovanje in preverjanje stanja na cestah. Namesto uporabe najbolj obremenjenih cest in mejnih prehodov poiščimo alternativne poti in morda lahko našo pot na počitniško destinacijo združimo z ogledom kulturnih in naravnih znamenitosti ter si tako še dodatno popestrimo naš dopust.

Aktualno stanje na slovenskih cestah in mejnih prehodih lahko preverimo na spletni strani AMZS, sprotni prikaz pretočnosti naših cest v realnem času pa najbolje prikazuje brezplačna AMZS mobilna aplikacija.

Glede razmer na cestah po evropskih državah voznikom svetujemo, naj poiščejo informacije na spletnih straneh avtomobilskih klubov v posamezni državi (npr. za Hrvaško www.hak.hr/info/stanje-na-cestama/#prohodnost-cesta, za Nemčijo www.adac.de/reise_freizeit/verkehr, za Avstrijo www.oeamtc.at/verkehrsservice). Koristen vir informacij je seveda tudi AMZS informacijski center.

Na spletni strani AMZS je poleg potovalnih informacij po evropskih državah mogoče najti še:
• razdalje med kraji po Evropi,
• cestnine in druge stroške po Evropi,
• cene goriv po Evropi,
• omejitve hitrosti po Evropi,
• pregled trajektnih povezav po državah in vozne rede hrvaških linij
• razmere oziroma prevoznost alpskih prelazov in še marsikaj.

Cene goriv za Slovenijo je mogoče spremljati oziroma iskati najugodnejšega ponudnika tudi v AMZS mobilni aplikaciji.

Glede cen goriv še izpostavljamo, da so v tujini cene goriv na avtocestnih črpalkah tudi do 20 odstotkov višje, kot je povprečna cena goriva v državi. To velja tudi za naše sosednje države.

Za lažje načrtovanje s počitnicami povezanih stroškov priporočamo uporabo AMZS pomočnika za izračun stroškov do želene destinacije: www.amzs.si/na-poti/cestnine-stroski-po-evropi


Kdaj na pot?
Voznikom svetujemo, naj, če je le mogoče, gredo na pot takrat, ko so glavne prometnice proti turističnim destinacijam manj obremenjene. Če to ni mogoče, naj izberejo manj obremenjene ceste in mejne prehode ter se na pot odpravijo v čim bolj zgodnjih jutranjih urah. Poskrbijo naj za poln rezervoar goriva (oziroma polno baterijo električnega avtomobila), dovolj vode, tudi za kakšen prigrizek, ki pride prav, če obstanemo v daljšem zastoju.

Kako ravnati v zastoju?
Če obstanemo v zastoju, poskrbimo za varnostno razdaljo in ustrezno razvrščanje – da omogočimo vzpostavitev reševalnega pasu (na avtocesti ali hitri cesti se moramo vozniki takoj, ko opazimo, da se promet ustavlja, razvrstiti skrajno levo, če smo na prehitevalnem pasu, oziroma skrajno desno, tudi na odstavni pas, če smo na voznem pasu; ne vemo namreč, ali je zastoj nastal zgolj zaradi zgostitve prometa, zoženja cestišča in podobno, ali je njegov vzrok prometna nesreča, zato je treba v vsakem primeru vzpostaviti reševalni pas, s čimer omogočimo prosto pot in dostop reševalcem ter intervencijskim vozilom). Izpostavljamo še, da je lahko zapuščanje vozila, ki stoji v koloni, smrtno nevarno (avtocesta ni postajališče oziroma počivališče, kjer bi se lahko mirno sprehajali, zato vozila ne zapuščajte, če to ni nujno).

Tehnična brezhibnost vozila – ključ do varne in udobne vožnje
Še pred odhodom je treba poskrbeti za brezhibno delovanje avtomobila. Obisk servisa pred odhodom na počitnice je pametna odločitev, ki lahko prihrani marsikatero težavo na poti. Kdor ni povsem prepričan, če je z njegovim avtom vse v redu, naj se v AMZS centru naroči na kontrolni servisni pregled. Izkušeni mehaniki bodo preverili delovanje vseh najpomembnejših delov avtomobila in lastnika avta opozorili na šibke točke ali morebitne težave. Pregled traja približno eno uro, člani AMZS pa lahko na redno ceno izkoristijo 80-odstotni članski popust.
Več: www.amzs.si/servisni-pregled-vozila


Še zlasti priporočamo, da pred odhodom na daljšo pot preverite ustreznost pnevmatik, vključno s tlakom, ali delujejo vsa svetlobna telesa, pregledate količine in stanje motornega olja in čistila za stekla in ustreznost metlic brisalcev. Smotrno je preveriti tudi stanje akumulatorja, kajti ta je tudi poleti zelo obremenjen (https://www.amzs.si/motorevija/mobilnost/nasveti/2024-08-09-poletne-temperature-zagonskemu-akumulatorju-naredijo-veliko-vec-skode-kot-zimski-mraz). To lahko vozniki opravijo v AMZS servisnih delavnicah, za člane AMZS je storitev test akumulatorja dvakrat letno brezplačna. Preverite tudi, ali imate v avtu obvezno opremo in preverite veljavnost kompleta za prvo pomoč.


Priporočamo tudi temeljit in natančen pregled delovanja klimatske naprave, ki ga lahko opravimo le v mehanični delavnici (na primer v katerem od AMZS centrov po Sloveniji). Vsekakor pa lahko že sami s prepoznavanjem nekaterih znakov opazimo, da klimatska naprava ne deluje več najbolje. Najbolj očiten znak za to je neprijeten vonj iz zračnikov in pa dejstvo, da se notranjost ohladi le ob nastavljeni najvišji stopnji hlajenja. Prvi indic, da je v klimatski napravi premalo plina, je zmanjšana oziroma zakasnela intenzivnost same klimatske naprave. Velikokrat pa pomanjkanje hladilnega sredstva tudi slišimo v obliki šuma, ki je podoben puščanju zraka.
Več:
www.amzs.si/motorevija/mobilnost/nasveti/2018-06-05-klimatsko-napravo-je-treba-pripraviti-na-dolgo-in-vroce-poletje

www.amzs.si/motorevija/mobilnost/nasveti/2016-06-02-prijetno-ohlajeno

www.amzs.si/motorevija/v-zarometu/tehnika/2017-05-30-servisiranje-pod-kozolci-je-lahko-nevarno


Za naše zdravje je še kako pomembno, da klimatsko napravo v vozilu pravilno uporabljamo: www.amzs.si/motorevija/mobilnost/zdravje/2017-07-03-tudi-10-minut-je-lahko-prevec


Oprijem se začne – na pedalih
Izraz oprijem običajno omenjamo, ko govorimo o pnevmatikah. A za varno vožnjo je zelo pomemben tudi oprijem med voznikovo nogo in pedali za plin, zavoro in sklopko: v vsakem trenutku mora biti voznik namreč sposoben s svojo nogo hitro, čvrsto in zanesljivo pritisniti na ustrezen pedal. Če tega oprijema ni, lahko hitro pride do nesreče – zlasti, če je treba z vso močjo in hitro pohoditi pedal za zavoro.

V AMZS glede primerne obutve za vožnji svetujemo:
• obujte dovolj čvrste čevlje ali športne copate, da ti lahko nemoteno prenašajo silo z noge na pedal,
• podplat čevljev naj bo iz oprijemljivega materiala, ki ne dopušča, da bi stopalo zdrsnilo s pedala,
• čevlji naj bodo ustrezne velikosti in oblike, ki ne dopuščajo, da bi pomotoma pritisnili na sosednji pedal.

V Sloveniji vožnja v natikačih ali bosih nog ni izrecno prepovedana, lahko pa bi policisti vožnjo v neprimernem obuvalu obravnavali po 35. členu zakona o pravilih cestnega prometa, ki govori o prepovedi uporabe naprav ali opreme, ki zmanjšujejo voznikovo slušno ali vidno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila.

Kakšna so pravila glede vožnje v natikačih v nekaterih evropskih državah, objavljamo na:
www.amzs.si/motorevija/mobilnost/nasveti/2019-07-08-nasvet-lahko-avto-vozimo-v-natikacih-ali-bosonogi


Dokumente, prosim!

Če potujete v tujino, si je priporočljivo zagotoviti nekatere dokumente. Najprej seveda preverite veljavnost prometnega in vozniškega dovoljenja. Če avto ni vaša last, je priporočljivo urediti dovoljenja za vožnjo tujega vozila (to lahko storite v AMZS centrih).

Priporočamo, da si za pot v tujino uredite tudi mednarodno vozniško dovoljenje (MVD) – vozniki s slovenskim vozniškim dovoljenjem ga potrebujejo, če potujejo v neevropske države. MVD je namreč prevod nacionalnega vozniškega dovoljenja in je dokument, ki ga priznava Organizacija združenih narodov. Sprejemajo ga v skoraj 120 državah sveta. V nekaterih državah je obvezen, za mnoge pa priporočljiv dokument (v nekaterih državah le za določene narodnosti). Vsekakor pa je MVD povsod v tujini dokument, ki pomaga vozniku ob policijskih kontrolah, prometnih prekrških in prometnih nesrečah, saj lahko olajša in pospeši formalnosti. Vozniki morajo imeti v tujini poleg MVD vselej s sabo tudi veljavno nacionalno vozniško dovoljenje.

AMZS izdaja MVD po dveh konvencijah:
v obliki knjižice s prevodi, ki jo predpisuje Ženevska konvencija o cestnem prometu iz leta 1949 in velja eno leto,
v obliki knjižice, ki jo določa Dunajska konvencija iz leta 1968 in velja tri leta od dneva izdaje, lahko tudi manj, če slovensko vozniško dovoljenje poteče pred tem rokom.
MVD po konvenciji iz leta 1949 je še zlasti priporočljiv za sledeče države: Avstralija, Kanada, Japonska, Malezija, Tajska in ZDA. V državah, ki so podpisnice obeh konvencij, potrebujete MVD po konvenciji iz leta 1968.

V AMZS so voznikom na voljo tudi vinjete za Švico in Avstrijo, eko nalepke za nemška mesta in mednarodna kartica za kampiranje Camping Key Europe s številnimi ugodnostmi (izpostavljamo, da je ta kartica obvezna v Skandinaviji in da so s kartico CKE imetnik in njegovi družinski člani zavarovani za primer nezgode ali povzročene škode med bivanjem na območju kampa, območju za avtodome, območju najemnih hišic ali hotelskem območju v Evropi, Turčiji in Maroku).

Več o mednarodnem vozniškem dovoljenju in drugih mednarodnih dokumentih:
www.amzs.si/novice/aktualne-informacije/2018-05-17-amzs-izdaja-tudi-mednarodno-voznisko-dovoljenje-z-veljavnostjo-enega-leta

www.amzs.si/motorevija/mobilnost/nasveti/2018-06-11-brez-katerih-dokumentov-ne-smemo-v-tujino


Pomoč na cesti – ne nasedajte nepooblaščenim izvajalcem pomoči na cesti
Nihče si ne želi, da bi se mu na poti, še zlasti na počitnice, zgodilo kaj neprijetnega. A če je človek pripravljeni na najhujše, bo reševanje hitrejše in učinkovitejše. V primeru okvare ali nesreče pomaga AMZS članstvo: osnovno članstvo zagotavlja pomoč na cesti v Sloveniji, Plus in Premium pa tudi v tujini (Premium poleg pomoči na cesti v Sloveniji in tujini zagotavlja še celoletno turistično zavarovanje v tujini, s kritji do 55.000 evrov, in brezplačen zdravstveni nasvet: https://www.amzs.si/novice/aktualne-informacije/2023-02-28-novost-za-clane-amzs-zdravstveni-nasvet), pomoč v tujini pa je mogoče izbrati tudi v članstvu Po meri, pri katerem si član sam določi, katere storitve, prednosti in ugodnosti AMZS članstva želi). Ob tem je treba izpostaviti, da je AMZS članstvo v delu pomoči na cesti vezano na voznika, ne na prevozno sredstvo, kar pomeni, da lahko član pomoč na cesti koristi za več prevoznih sredstev, ki jih uporablja (npr. avto, motor, avtodom, kolo, kombi …), četudi niso v njegovi lasti. AMZS pomoč na cesti v Sloveniji, Avstriji in na Hrvaškem zagotavlja tudi kolesarjem, tako z navadnimi kot električnimi kolesi.


Kako ravnati, če se vam na potovanju (v tujini) zgodi nezgoda ali okvara?
Ob okvari vozila je treba najprej poskrbeti za varnost. Ko se z avtom ustavite ob robu ceste (na skrajnem desnem robu odstavnega pasu oziroma ceste), vključite varnostne utripalke (vsi štirje smerniki), oblecite odsevni jopič (ta naj bo v potniški kabini, ne v prtljažniku, da ga boste lahko oblekli, še preden boste stopili iz avta) in postavite varnostni trikotnik – postaviti ga moramo najmanj 100 do 150 metrov za avtom, v ovinku, ki zakriva mesto okvare, pa 100 metrov pred ovinkom, na avtocesti in hitri cesti, kjer so hitrosti višje, pa na oddaljenosti 250 do 400 metrov.

Po postavitvi varnostnega trikotnika se je treba umakniti s ceste. Če je le mogoče, se umaknete za ograjo ob robu ceste oziroma ob odstavnem pasu. Če je avto iz kakršnega koli razloga zaustavljen na prehitevalnem pasu, se postavite za srednjo varnostno ograjo, vedno pa za vozilo, gledano v smeri vožnje.

Šele z označenim avtom in umaknjeni na varno pokličete na pomoč AMZS. V Sloveniji to storite s klicem na telefonsko številko 1987 ali z uporabo SOS gumba v AMZS aplikaciji, v kateri boste lahko tudi spremljali prihod mehanika za pomoč na cesti, v tujini pa je treba poklicati številko +386 1 5305 353. Vsa koordinacija reševanja poteka iz AMZS klicnega centra v Sloveniji, kjer operaterji uredijo vse potrebno za nudenje ustrezne pomoči. Našim partnerskim klubom v tujini posredujemo tudi delovni nalog, ki ga, če član dvomi, ali izvajalec nastopa v imenu AMZS ali ne, lahko zahteva na vpogled – na tak način preprečujemo zlorabe oziroma goljufije.

Pri klicu na pomoč v klicni center AMZS operater, ki se javi na klic, najprej povpraša po natančni lokaciji okvare ali nezgode, šele nato pa po podatkih o vozilu in vrsti okvare. Zato je dobro, da veste, kje se takrat nahajate – koristni so podatki o kraju, o cesti in smeri vožnje, pa tudi o ulici in hišni številki stavb v bližini. Ne pozabite povedati tudi registrske številke vašega vozila.

Operater mora vedeti tudi znamko in model vozila v okvari, natančen opis okvare že vnaprej pa lahko pomaga pri odpravljanju okvare na licu mesta. Če ste dosegljivi na mobilnem telefonu, vas lahko operater pokliče nazaj in povpraša še po kakšnem podatku za hitrejšo pomoč.

Člani AMZS in člani partnerskih tujih avtomobilskih klubov so bili v preteklosti že žrtve sistematičnega zavajanja v primeru nezgode oziroma okvare vozila tudi na avtocesti v Sloveniji. Kljub klicu v AMZS klicni center (oziroma klicni center matičnega tujega kluba, partnerja AMZS), ki je poskrbel za čim hitrejši prihod pomoči na cesti, se je pri članu AMZS oziroma članu tujega kluba pojavil konkurenčni izvajalec pomoči na cesti, ki je stranko prepričal, da bo on izvedel intervencijo. To je pogosto povezano z nerazumljivo visokimi stroški, za poravnavo katerih praviloma ni podlage v izdani ustrezni garanciji matičnega kluba, s čimer nastanejo članu nepotrebni stroški. Nepooblaščeni izvajalci so pri svojem pristopu zelo prepričljivi in lahko ustvarijo vtis, da pomoč na cesti izvajajo za oziroma v imenu AMZS, zato velja nasvet, naj člani AMZS – v primeru kakršnega koli dvoma glede izvajalca pomoči na cesti –, pokličejo operaterja AMZS klicnega centra na telefonsko številko 1987 in skupaj z njim razrešijo morebitne dvome ter na ta način zaščitijo sebe in svoje vozilo.

Podrobnejši nasvet na: https://www.amzs.si/novice/aktualne-informacije/2024-06-07-kako-se-izogniti-nepooblascenim-izvajalcem-pomoci-na-cesti


Kako pravilno naložiti prtljago v avto?
Z odhodom na počitnice je seveda povezano tudi vprašanje: kam – in kako – s prtljago. Pri tem premalokrat ali pa sploh ne pomislimo na to, da je lahko nepravilno naložena prtljaga v avtu zelo nevarna, če pride do nesreče oziroma trka. Posamezni kosi prtljage, ki niso pravilno zavarovani, lahko namreč tudi ob blažjem trku poletijo po kabini in poškodujejo potnike. Zato je pomembno, da prtljago pravilno namestimo v avto. Svetujemo, da vso prtljago, ki jo želimo vzeti s sabo, pripravimo pred vozilo in jo nato v nadaljevanju vanj sistematično zložimo: težje predmete zložimo na dno prtljažnika, takoj za zadnjo klop, nanje pa zlagamo ostale, lažje kose prtljage. Prtljaga naj ne sega prek višine zadnjih sedežev, če pa že ne gre drugače, naj bodo tam res najlažji predmeti, nikakor pa ne predmeti z ostrimi robovi ali veliko maso.

Še nekaj nasvetov za varno nalaganje prtljage:
• zadnjo klop prevračajte oziroma podirajte le takrat, ko je to nujno, saj klop predstavlja varovalno pregrado med prtljažnikom in potniško kabino,
• če je mogoče, za pritrditev uporabite varnostne pasove v avtu,
• uporabljajte pritrdilne prstane v prtljažniku,
• v avtu imejte vedno pritrdilne trakove,
• v primeru naleta tovor predstavlja resno tveganje za potnike na zadnjih sedežih,
• tovora nikoli ne položite prosto v prtljažnik – vedno ga naslonite na naslonjalo zadnje klopi in zaščitite pred premikanjem,
• drobne kose prtljage pospravite v škatle ali torbe,
• varnostne pasove na zadnji klopi pripnite ob klop, tudi če zadaj ni potnikov, saj bodo v primeru vdora tovora v potniški prostor vsaj omilili posledice ali morda celo zadržali prtljago,
• ostre in daljše kose prtljage zavijte v odejo,
• pazite na pravilno razporeditev teže; težje predmete vedno položite na dno prtljažnika in bližje potniškemu prostoru, predmetov, ki tehtajo več kot 25 kg, pa, če je le mogoče, ne polagajte na mesta za potniki, v vsakem primeru pa poskrbite, da so zavarovani pred premikanjem,
• polica prtljažnega prostora je namenjena zadržanju prtljage v prtljažnem prostoru - nanjo ne odlagajte predmetov, saj bodo že ob močnejšem zaviranju zaključili v potniški kabini, poleg tega pa vozniku zastirajo pogled nazaj,
• prtljaga v kovčkih na strehi naj bo lahka in tesno zložena, da med njo ni praznih prostorov (tako se med vožnjo ne bo prevračala in premetavala), priporočamo pa tudi uporabo pritrdilnih trakov, s katerimi povežite prtljago,
• če s sabo jemljete kolesa, jih čvrsto pritrdite na nosilce in jih ne pozabite dodatno pričvrstiti na nosilce s trakovi,
• ne preobremenite avtomobila (največja dovoljena obremenitev oziroma masa je navedena v knjižici s tehničnimi podatki).«
In še en pomemben nasvet: obvezna oprema, še zlasti komplet prve pomoči, naj bo na mestu, do katerega boste lahko hitro in enostavno dostopali.

Ko zmanjka prostora v avtu, pomagajo strešni ali prtljažni kovčki in nosilci za kolesa:
• AMZS test strešnih kovčkov: www.amzs.si/motorevija/test/preskusni-trki/2017-10-02-amzs-test-sedmih-stresnih-kovckov

• AMZS test prtljažnih kovčkov: www.amzs.si/motorevija/test/ostalo/2018-01-25-prtljazni-kovcki-za-namestitev-na-vlecno-kljuko

• AMZS nasveti za varen prevoz koles: v videu, ki je objavljen v novici na povezavi https://www.amzs.si/novice/aktualne-informacije/2022-03-09-kolesarji-varno-v-novo-sezono


Vožnja prikolice
Prikolica avtu doda uporabnost, prostor ali pa bivalno udobje, če gre za počitniško prikolico. Za varno vleko je treba upoštevati tri ključne dejavnike: hitrost, maso in nalaganje tovora. Kje so pasti?

Več: www.amzs.si/motorevija/mobilnost/nasveti/2018-05-05-s-prikolico-v-svet


Predpogoj za varno vleko prikolice – tovorne ali počitniške – je ustrezno nameščena in glede vlečnih zmogljivosti vozila dovolj močna vlečna kljuka. Kako jo izbrati in na kaj je treba biti pozoren?

Več: www.amzs.si/motorevija/mobilnost/nasveti/2018-04-08-varno-pripenjanje


Tudi prikolica potrebuje dober oprijem – AMZS test desetih pnevmatik za prikolice: https://www.amzs.si/motorevija/test/pnevmatike/2025-04-29-amzs-test-desetih-pnevmatik-za-prikolice


Nasveti za potovanje z otroki
Če potujemo z otroki, je pomembno, da poskrbimo za njihovo varnost. Med vožnjo nikakor ne smejo zapustiti otroškega varnostnega sedeža oziroma starši (vozniki) morajo poskrbeti, da bo otrok v sedežu nameščen pravilno in tako, da bo sedež in sedalni položaj ustrezal njegovi velikosti in teži. Ni nujno niti, da je vsak sedež primeren za vsakega otroka, četudi ustreza njegovi velikosti in masi. AMZS testi otroških varnostnih sedežev, ki jih objavlja Motorevija, lahko staršu zelo pomagajo pri izbiri najbolj varnega, pri čemer pa je treba zagotoviti, da bo tak sedež ustrezal tudi otroku. Po naših izkušnjah je večina prodajalcev otroških sedežev pripravljena kupcu omogočiti, da otrok pred nakupom vsaj sede v sedež. Če se le da, pa lahko kupec prodajalca prosi, če lahko namestitev sedeža preizkusi tudi v svojem avtomobilu. Le tako dobi starš občutek, kakšen bo otrokov sedalni položaj, kaj ga utegne motiti med vožnjo in kako prilagodljiv je sedež. Le malokateri otrok bi želel biti med vožnjo privezan z varnostnim pasom, vendar je najbolje, da se mu to privzgoji že od malega. Naj razume, da je to potrebno in zakaj, pri tem naj mu bodo zgled tudi drugi potniki v avtomobilu – tudi tisti na zadnjih sedežih. Nikakor pa otrok ne strašimo s policijo in globami, ki so povezane s prekrškom. Ogromno je načinov, kako otroka prepričati, da je v vozilu pripet (eden takšnih je, da se vozila preprosto ne da vklopiti, dokler vsi potniki, vključno z otroki niso pripeti).

Otroku je treba prilagoditi tudi zračenje – naj mu ne bo prevroče, po drugi strani pa vanj ne sme stalno pihati hladen zrak, kaj šele, da bi bil ves čas na prepihu. Poskrbeti je treba tudi za zaščito pred soncem, kar se preprosto reši že z zložljivim senčnikom.

Za nemirnost otrok med daljšimi vožnjami je marsikdaj kriva monotonost in pomanjkanje zabave. Da temu ne bo tako, lahko poskrbijo starši, če že vnaprej razmislijo, kako ga bodo zabavali in s kakšnimi igračami ali aktivnostmi se bo najbolj prijetno kratkočasil. Ob tem je treba biti pozoren na velikost in obliko igrač. Naj bodo ustrezne velikosti in po možnosti brez ostrih robov. Izogibajte se predvsem koničastim predmetom, npr. barvicam. V pomoč so lahko tudi otroška glasba in igrice s sodelovanjem staršev, opazovanje okolja, štetje mostov … Pogosto uporabljena rešitev so tudi igrice na mobilnikih ali tablicah, kar pa se lahko hitro maščuje v obliki otrokove slabosti ali pa kasneje, ko bo namesto igranja na prostem želel ostati v zaprtem prostoru s svojim novim »elektronskim prijateljem«.

Otroku na poti pomagamo tudi z upoštevanjem njegovega naravnega bioritma in skrbjo za redno prehrano, pijačo in za njegov spanec. Tako mu bo pot še najhitreje minila. Če otrok med vožnjo zaspi, je treba poskrbeti za njegovo udobje in držo. Nekateri otroški sedeži omogočajo prilagoditev naklona, da je otroku med spanjem bolj udobno. V drugih primerih se poskrbi za ustrezno oblazinjenje, pri večjih otrocih morda tudi za ovratno blazino. Nikakor pa spečega otroka ne odpenjamo, prav tako se ne sme posegati v samo strukturo sedeža izven možnosti, ki nam jih nudi proizvajalec.

Varno na pot s štirinožnimi prijatelji
Če potujemo s štirinožnimi prijatelji, je treba poskrbeti tudi za njihov varen prevoz. Najbolj varen prevoz psa je v transportnem boksu, ki ga namestimo in pritrdimo v prtljažniku. Če boks ni pritrjen, lahko ob nenadnem zaviranju ali trku tudi ta poleti po vozilu, pri čemer se poškodujejo tako pes kot ljudje v avtomobilu. Več: www.amzs.si/novice/aktualne-informacije/2018-01-10-kako-pa-vi-vozite-svojega-psa


Ne podcenjujte tveganja, ki ga za varno vožnjo predstavlja utrujenost oziroma zaspanost
Pri daljši vožnji naj bodo vozniki pozorni na utrujenost oziroma zaspanost. V raziskavi, ki smo jo v AMZS naredili leta 2017, smo ugotovili, da je zaspanost za volanom med slovenskimi vozniki resen problem: polovica voznikov je občasno zaspanih, vsak deseti do štirinajsti voznik pa je v zadnjih dveh letih že zaspal za volanom. Zlasti zaskrbljujoče je, da vozniki, kljub zaspanosti, z vožnjo praviloma nadaljujejo, za ohranjanje budnosti za volanom pa uporabljajo taktike, kot so npr. pogovarjanje s sopotnikom, odpiranje oken ali pojačanje radia, čeprav, kot izpostavlja stroka, takšni in podobni ukrepi zagotavljajo le kratkotrajen učinek, zato za zmanjševanje zaspanosti za volanom niso učinkoviti – edini učinkovit ukrep je spanje. Več: www.amzs.si/novice/aktualne-informacije/2017-08-02-vozniki-podcenjujemo-nevarnost-zaspanosti-za-volanom

Sicer pa v boju z utrujenostjo ne pozabimo na pitje tekočine, najbolje kar vode. Poleg tega vemo, da po obilnem obroku hrane organizem rabi počitek in to tudi jasno pokaže z utrujenostjo. Najboljši recept za zmanjševanje utrujenosti je zato več manjših in lažje prebavljivih obrokov, ker tudi poraba energije med vožnjo ni velika, predvsem pa je na prvem mestu počitek.

V splošnem lahko napotke za premagovanje utrujenosti strnemo v tri točke:
1. Med vožnjo raje ne posegajmo po napitkih, ki vsebujejo več kot 100 miligramov kofeina (če je kofeina preveč, lahko nastopijo težave).
2. Skupaj s kavo ali energijsko pijačo, če se za slednjo odločimo, vedno pijmo tudi dovolj vode, da se izognemo dodatni utrujenosti zaradi dehidracije.
3. Če je utrujenost velika, si poleg kave privoščimo tudi odmor in počitek.
Več: www.amzs.si/motorevija/mobilnost/zdravje/2017-04-25-kdor-visoko-leta-nizko-pade


Vozniki osebnih avtomobilov po zakonu sicer nismo dolžni opravljati počitkov, so pa z vidika varnosti in nenazadnje tudi udobja potovanja nujni. Če bi na vsako uro vožnje opravili 15 minutni počitek, bi bila tako varnost voznika kot varnost drugih udeležencev v prometu na veliko višjem nivoju. Vsekakor pa priporočamo, da se ustavljate vsaj na dve uri – po tolikšnem času vožnje smo zaradi sebe, svoje varnosti in varnosti sopotnikov ter drugih udeležencev v prometu dolžni vozilo ustaviti. Počitek pa naj ne bo sedenje v vozilu, temveč naj bo aktiven.

Hrana na poti
Hrana je gorivo, ki napaja naše telo in pomembno vpliva na zbranost, razpoloženje, spomin in duševno stabilnost. Zato je dobro, če imamo v mislih, da kakovostnega goriva ne potrebuje le vozilo, ampak tudi voznik (in sopotniki). Kaj jemo, ne vpliva le na naše počutje, ampak dolgoročno tudi na zdravje, oboje pa je pomembno tudi v luči prometne varnosti.

Nasvet, kaj jesti in kako se tudi s tega vidika pripraviti na pot:
www.amzs.si/motorevija/mobilnost/zdravje/2018-06-12-kilometri-in-kalorije


Vročinska past!
Opozarjamo še, da je puščanje otrok in živali v pregretih avtomobilih smrtno nevarno. Notranjost avtomobila ob obsevanju s sončnimi žarki deluje kot vročinska past; sonce segreva pločevino, zaradi tega pa se segreva notranja stran karoserije, na primer strop. Še dodatno – in izdatno – se notranjost segreva zaradi obsevanja armaturne plošče in vratnih oblog skozi avtomobilska stekla. Ob zaprtih oknih vroč zrak nima kam uiti, zato temperatura v notranjosti skokovito raste. Že pri zunanji temperaturi 20 stopinj Celzija je po petih minutah notranjost avta segreta na 24 stopinj Celzija – po 30 minutah je v notranjosti že za 16 stopinj Celzija bolj vroče, po eni uri pa je temperatura notranjosti že 46 stopinj Celzija!

Več: www.amzs.si/motorevija/mobilnost/varnost/2016-07-05-vrocinska-past


Vožnja z avtodomom
Največjo nevarnost pri vožnji z avtodomom predstavljajo nezavarovani predmeti, ki ob trku lahko poškodujejo potnike v avtodomu. Avtodomi so tudi pogosto preobremenjeni oziroma preobteženi in zato slabše vodljivi, predvsem pa prevelika masa pomeni daljšo zavorno pot.

Nasveti za vožnjo na:
www.amzs.si/motorevija/mobilnost/varnost/2017-07-03-nevarna-pre-obtezenost

https://www.amzs.si/novice/aktualne-informacije/2022-08-08-nesreca-naj-pociva-varna-voznja-avtodoma

https://www.amzs.si/novice/aktualne-informacije/2024-04-25-varna-voznja-z-avtodomi-in-bivalnimi-kombiji