UPOKOJITEV Svet24.si

Upokojitvena starost v Evropi vse višja, ena ...

spletna prevara Svet24.si

Te spletne prevare so Slovence samo v lanskem letu...

delavec, gradbeništvo Necenzurirano

Miti in resnice o selitvah slovenskih podjetij na ...

1746702384-dsc05610-1746702149458 Reporter.si

Politika nas sili, da se še vedno delimo na ...

roglic Ekipa

Rogliča so med Girom oropali: njegovi družini so...

Med v kuhinji Svet24.si

Priljubljena sestavina, ki se odlično poda v ...

ženska, krožnik, zdrava hrana Njena.si

5 živil za lepo in mladostno kožo

Novice Krško

Skupna seja občinskih svetov posavskih občin o projektu JEK2

Piše: Regionalna razvojna agencija Posavje

Čas objave:
28.05.2025 09:16

V ponedeljek je v Kulturnem domu Krško potekala skupna seja občinskih svetov občin Bistrica ob Sotli, Brežice, Kostanjevica na Krki, Krško, Radeče in Sevnica. Namen zasedanja je bil pregled dosedanjih in načrtovanih aktivnosti v zvezi z drugim blokom Jedrske elektrarne Krško (JEK 2) ter usklajevanje skupnih stališč regije Posavje do tega strateškega državnega projekta.

Na skupni seji občinskih svetov posavskih občin, ki jo je vodil župan Občine Brežice Ivan Molan, je uvodoma spregovoril župan Mestne občine Krško Janez Kerin, ki je predstavil pogled občin Posavja in Posavja kot regije na umeščanje projekta JEK2. Izpostavil je, da gre za strateški državni projekt z velikim pomenom za energetsko neodvisnost in zeleni prehod Slovenije, pri čemer pa bo Mestna občina Krško kot občina, v kateri je predvidena umestitev JEK2, nosila glavno prostorsko, okoljsko in varnostno breme. Opozoril je na predlagano uredbo o območjih omejene rabe prostora, ki pomembno posega v suverenost lokalne skupnosti in omejuje možnosti razvoja.

Lokalna skupnost si prizadeva za odprt in partnerski dialog z državo ter pričakuje, da se kakovost bivanja zaradi umeščanja JEK2 ne bo poslabšala. Ob tem so bila predstavljena razvojna pričakovanja, ki vključujejo nabor projektov in zahtevo po posebnem zakonu za razvoj regije Posavje. Ta naj bi naslovil dolgoletne razvojne zaostanke in omogočil pravično porazdelitev koristi in bremen, ki jih prinaša jedrski objekt.
Župan je sklenil s pozivom k tesnemu sodelovanju med državo, lokalno skupnostjo in regijo, s ciljem, da JEK2 postane razvojna priložnost ne le za Slovenijo, temveč predvsem za okolje, v katero bo umeščen.

Državni sekretar v Kabinetu predsednika Vlade Republike Slovenije Danijel Levičar je poudaril, da projekt JEK2 ostaja ena ključnih strateških prioritet države in del dolgoročne energetske mešanice, s katero želijo zagotavljati zanesljivo, čisto in konkurenčno oskrbo z električno energijo za gospodinjstva in gospodarstvo.
Med ključnimi poudarki vladne delovne skupine za projekt JEK2, ki jo vodi Kabinet predsednika Vlade Republike Slovenije, so priprava finančnega modela, kadrovska strategija in dobavne verige, ter umeščanje objekta v prostor, je izpostavil.

GEN energija je v maju že oddala pobudo za začetek postopka priprave državnega prostorskega načrta (DPN). Po obravnavi pobude na Ministrstvu za okolje, podnebje in energijo ter nadalje Ministrstvu za naravne vire in prostor, se pričakuje, da bo postopek uradno sprožen junija letos. V okviru tega postopka bo tudi Mestna občina Krško kot ena ključnih deležnic pozvana k pripravi smernic, ki bodo osnova za nadaljnje usklajevanje prostorskih rešitev. Državni sekretar je dodal, da vlada redno spremlja stališča Mestne občine Krško in Sveta regije Posavje, župan Mestne občine Krško in predsednik sveta pa imata status članov vladne delovne skupine, kar omogoča neposreden pretok informacij in sodelovanje pri usmerjanju projekta.
Državni sekretar je ob tem poudaril, da je v pripravi tudi gradivo za poseben regionalni razvojni zakon, ki bo omogočil, da bo regija Posavje ustrezno spremljala obseg in dinamiko projekta ter hkrati dosegla razvojne cilje v korist lokalnega prebivalstva in širšega prostora.

Poslovodstvo GEN energije, nosilca investicije JEK2, je predstavilo ključne izvedene in načrtovane aktivnosti osrednjega strateškega projekta Skupine GEN nacionalnega pomena. Generalni direktor dr. Dejan Paravan je uvodoma izpostavil, da družba GEN energija aktivnosti izvaja usklajeno s ključnimi deležniki na ravni države, z zastavljeno časovnico na način, da bo končna investicijska odločitev o projektu JEK2 lahko sprejeta najkasneje do konca leta 2028. Projekt je zrasel na temeljih dobrih izkušenj in znanja iz Nuklearne elektrarne Krško ter se od leta 2006 razvijal in oblikoval v razvojni projekt nacionalnega pomena, v zadnjih treh letih s pospešenimi aktivnostmi na vseh nivojih, je povedal generalni direktor. Posebno pozornost vseskozi namenjajo transparentnemu, celovitemu in objektivnemu komuniciranju ter ozaveščanju o jedrski energiji, s poudarkom tudi na utrjevanju zaupanja regionalne in lokalnih skupnosti.

Poslovni direktor GEN dr. Bruno Glaser je v nadaljevanju podrobneje predstavil status projekta, s poudarkom na pripravo za začetek postopka umeščanja JEK2 v prostor. Državno prostorsko umeščanje se bo začelo z objavo pobude za začetek državnega prostorskega načrtovanja, predvidoma do začetka poletja. Po objavi pobude v Prostorsko informacijskem sistemu sledi faza pridobivanja smernic vseh nosilcev urejanja prostora in predlogov javnosti. Sprejetju Sklepa o pripravi DPN za JEK2, predvidoma do konca leta, sledita izdelava Študije variant in Okoljskega poročila v sklopu postopka celovite presoje vplivov na okolje. V naslednjih korakih postopka sledijo javna razgrnitev Študije variant in Okoljskega poročila ter predloga DPN, čezmejna celovita presoja vplivov na okolje ter opredelitev nosilcev urejanja prostora do sprejemljivosti vplivov prostorskega akta.
V GEN energiji je v teku priprava ključnih strokovnih študij, med njimi poročila o analizi varnosti lokacije, radiološke analize, študije potresne varnosti lokacije in študije tehnične izvedljivosti, ki jo izvajata potencialna dobavitelja tehnologije za JEK2, ameriški Westinghouse in francoski EDF, s ciljem pridobitve ocene tehničnih možnosti za izgradnjo in delovanje drugega bloka jedrske elektrarne v Krškem.

Direktorica Regionalne razvojne agencije (RRA) Posavje mag. Nataša Šerbec je v nagovoru poudarila, da RRA Posavje kot koordinator priprave razvojnega koncepta regije prevzema ključno vlogo pri usklajevanju strokovnih izhodišč, analiz vplivov projekta JEK2 ter oblikovanju spremljajočih razvojnih projektov. Ti projekti so nujni za celovito in uravnoteženo vključitev regije v enega največjih strateških energetskih projektov v državi. Posavje pristopa k pripravi razvojnega koncepta, ki bo temeljil na strokovnih analizah vplivov JEK2 na kakovost bivanja in razvojne možnosti v regiji. Po besedah direktorice je ob tem ključno tudi oblikovanje Zakona o razvojnih potrebah regije Posavje, s katerim bi se zagotovili dolgoročni, stabilni in namenski finančni viri za izvajanje ključnih projektov.
Mag. Nataša Šerbec je opozorila, da razvojni izzivi regije ob gradnji in kasnejšem obratovanju JEK2 obsegajo širok nabor področij – od zagotavljanja stanovanjske infrastrukture za novo delovno silo, razvoja prometnih povezav, krepitve družbene infrastrukture (vključno z zdravstvo in socialno oskrbo), gospodarskih spodbud za podjetja, pa vse do varstva okolja in blažitve vplivov investicije na lokalno skupnost. V okviru pripravljanega razvojnega koncepta je regija oblikovala štiri temeljne razvojne stebre, ki vključujejo vsa ključna področja, in sicer Mobilno Posavje (prometna infrastruktura in povezljivost), Zeleno Posavje (okolje, trajnost, blažitev vplivov gradnje in obratovanja JEK2), Gospodarsko Posavje (gospodarske spodbude, podporno okolje za podjetništvo) in Družbeno Posavje (stanovanja, zdravstvo, izobraževanje, socialna oskrba). Za učinkovito izvedbo načrtovanih razvojnih projektov bo, kot je poudarila, ključno okrepljeno sodelovanje med regijo, državnimi organi in drugimi deležniki na nacionalni ravni.
V razpravi so svetniki izpostavili več ključnih poudarkov in pomislekov glede nadaljnjega poteka projekta JEK2. Strinjali so se, da gre za strateško pomemben projekt za državo, hkrati pa opozorili, da mora država zagotoviti enakovredno obravnavo lokalnega okolja, ki bo nosilo največje breme umeščanja in delovanja objekta.
Posebej so poudarili pomen pravočasnega vključevanja lokalnih skupnosti v pripravo zakonodajnih podlag ter opozorili na potrebo po jasnejših zagotovilih, da bo razvoj regije Posavje resnično celovit in usklajen z umeščanjem JEK2. Nekateri svetniki so izrazili pomisleke glede omejevanja prostorskega razvoja zaradi predlagane uredbe o območjih omejene rabe, ki lahko trajno vpliva na razvoj občin v neposredni okolici elektrarne, ter glede izbora potencialne lokacije. Med drugim so jih zanimala morebitna ekonomska tveganja in ekonomika projekta.
V razpravi so bila izpostavljena tudi pričakovanja glede pravične porazdelitve koristi, ki jih projekt prinaša – zlasti v smislu umestitve institucij in zagotavljanja delovnih mest v regiji, razvojne infrastrukture, dostopnosti javnih storitev ter dolgoročne stabilnosti za prebivalce.
Ob tem so svetniki poudarili nujnost preglednega in partnerskega odnosa z državo ter enotnega nastopa posavskih občin v nadaljnjih fazah postopkov.
Svetniki posavskih občin so na skupni seji sprejeli več sklepov, povezanih s projektom JEK2. Seznanili so se z dozdajšnjimi aktivnostmi projekta in izrazili podporo rednemu vključevanju Mestne občine Krško in Sveta regije Posavje v ključne faze umeščanja. Poudarili so pomen usklajevanja regijskih razvojnih vsebin ter pričakujejo, da bodo zakonske in podzakonske rešitve sprejete v soglasju z lokalnim okoljem.
Obenem so JEK2 prepoznali kot razvojno priložnost za regijo, a ob pogojih, da bo ta aktivno vključena v prostorski razvoj in pripravo predpisov. Ob tem so izrazili pričakovanje, da bodo sedeži vseh institucij, povezanih z JEK2, locirani v regiji Posavje ter da bodo zaposleni v teh institucijah svoje delo opravljali na sedežih podjetij v regiji.